Vredesteins rijke verleden

Vredesteins rijke verleden

Vredestein is er trots op een van de oudste bandenfabrikanten ter wereld te zijn, met een geschiedenis die meer dan 100 jaar terug gaat.

Innovatie is vooruitkijken 

Rubber zit al sinds het begin van de 20e eeuw in ons bloed en is net als innovatie een bouwsteen van ons DNA. Dit heeft ons gemaakt tot wat we vandaag de dag zijn: een toonaangevende Europese fabrikant van eersteklas banden. 

Meer dan een eeuw aan topprestaties: Vredesteins rijke verleden

Vredestein is er trots op een van de oudste bandenfabrikanten ter wereld te zijn, met een geschiedenis die meer dan 100 jaar terug gaat. 

1908

Emile Louis Constant Schiff koopt de maatschappij Guttapercha Delft (Nederland).

1909

Het bedrijf verhuist naar Loosduinen en verandert zijn naam in N.V. Rubberfabriek Vredestein.

1910

Vredestein fabriceert zijn eerste fietsband.

1912

Vredestein fabriceert zijn eerste band voor personenwagens.

1934

Oprichting van de fietsbandenfabriek in Doetinchem.

1947

N.V. De Nederlandsch-Amerikaansche autobandenfabriek Vredestein wordt in Enschede opgericht samen met B. F. Goodrich.

1952

Vredestein brengt de Profilux op de markt, de eerste zelf ontworpen band voor personenwagens.

1955

Vredestein is een van de eerste fabrikanten in Europa die tubeless-banden produceert: de Profilux-tubeless.

1962

Fusie met N.V. Rubberfabrieken Havea Raalte.

1965

Introductie van de eerste Vredestein-winterband voor personenwagens, de M&S 187.

1966

Vredestein presenteert zijn eigen radiaalband met textielgordel voor personenwagens, de Sprint.

1972

De Sprint Steel, de eerste radiaalband met staalgordel, komt op de markt.

1978

Vredestein introduceert de eerste reflecterende fietsband.

1979

Introductie van de Space Master, een uniek concept met opvouwbare reserveband voor personenwagens.

1979

Introductie van de Vredestein Snow+: deze winterband voor personenwagens verwerft al snel een uitstekende reputatie en is de basis van Vredesteins positie als toonaangevend merk voor winterbanden.

1991

Introductie van Quatrac, Vredesteins eerste allseason-band voor personenwagens.

1993

Introductie van de raceband Vredestein Fortezza waarmee Leontien Zijlaard-van Moorsel meteen het WK wielrennen wint.

1995

Introductie van de Snowtrac, de eerste winterband met hoogsilicatechnologie.

1996

Vredestein introduceert de Wintrac, een winterband voor personenwagens die voor hoge snelheden geschikt is.

1997

Introductie van de Traxion/Traxion+, de eerste 65-70-serie tractorbanden.

1997

Vredestein start een samenwerkingsverband met de Italiaanse ontwerper Giugiaro.

1999

Introductie van de Flotation Pro, de eerste radiaalband voor werktuigen.

1999

Introductie van de Sportrac, de eerste band ter wereld die door de Italiaanse auto-ontwerper Giugiaro is ontworpen.

2001

Vredestein presenteert de Sprint Classic, een band voor klassieke auto's.

2004

Olympisch goud op de weg (tijdrit) voor Leontien Zijlaard-van Moorsel op Fortezza Pro TriComp-banden.

2004

Introductie van de eerste Vredestein-autoband met snelheidsindex Y voor snelheden boven de 270 km/h.

2005

Introductie van de Wintrac xtreme, de eerste hoogwaardige winterband met de snelheidsindex W. Vredestein is het eerste merk ter wereld dat dit type product introduceert.

2006

Vredestein presenteert een unieke ultrahoogwaardige band voor personenwagens, de Ultrac Sessanta.

2006

Grote successen in de Tour de France door Cadel Evans en Robbie McEwen die op Vredestein Fortezza-banden rijden.

2007

Jakob Fuglsang wordt wereldkampioen mountainbiken op Vredestein Black Panther-banden.

2007

De Quatrac 3 is de eerste allseason-band met RunFlat-technologie. Vredestein is het eerste merk ter wereld dat dit type product introduceert.

2009

Vredestein wordt overgenomen door internationale bandenfabrikant Apollo Tyres Ltd.

2012

Uitbreiding van de productiecapaciteit voor landbouwbanden. De reden hiervoor is de snel toenemende vraag naar Vredestein-banden voor de landbouw vanuit de OE en aftermarket.

2013

‘Air Master by Vredestein’ – Vredestein ontwikkelt samen met een bekende Duitse autofabrikant een unieke uitvouwbare voorspoiler voor premium sportwagens. Vredestein is het eerste merk ter wereld dat dit type product introduceert.

2013

Introductie van de eerste band voor een oogstmachine met Vredestein F+-technologie (IF), de Traxion Cereall.

2013

De Wintrac xtreme S met snelheidsindex Y voor snelheden tot 300 km/h wordt geïntroduceerd.

2014

Introductie van de Quatrac 5, de eerste allseason-band met de snelheidsindex Y. Vredestein is het eerste merk ter wereld dat dit type product introduceert.

2014

De fabriek in Enschede wordt met een nieuwe tandemmixer geüpgraded.

2015

Vredestein introduceert de Traxion Harvest, een nieuwe bandenlijn voor oogstmachines.

2015

Introductie van nieuwe agro-industriële banden voor telescopische laders en agro-industriële toepassingen, de Traxion Versa en Endurion.

2015

Vredestein Traxion+ en TraxionXXL worden na uitgebreid testen door het Duitse onderzoeksinstituut DLG goedgekeurd.

2015

‘Air Master by Vredestein’ ontvangt internationale erkenning in de vorm van een prestigieuze DKG-productprijs tijdens de Internationale Rubberconferentie.

2016

Opening van een R&D-centrum in Frankfurt dat zich toelegt op de OEM en een verdriedubbeling van de investering in R&D.

2017

Opening van een nieuwe productiefaciliteit in Hongarije. 

Unieke positie in banden voor klassieke auto's

Moderne technologie en klassiek ontwerp zijn belangrijke eigenschappen van de banden die Vredestein voor de groeiende klassieke-automarkt heeft ontwikkeld. Dankzij het Vredestein Classic-programma nemen wij in dit segment een unieke positie in. Met onze Tyre Selector kan voor elke klassieke auto of moderne klassieker snel de juiste band worden gevonden. 

Indrukwekkend productaanbod

Na met fietsbanden te zijn gestart, heeft ons aanbod zich met de jaren enorm uitgebreid, met een indrukwekkend assortiment premiumbanden voor personenwagens en voor landbouw- en industriesectoren. 

Europees

Als fabrikant van premiumbanden in het hart van Europa, zijn we in een unieke positie om in te zien wat de markt nodig heeft. Innovatie is altijd een belangrijk concept voor ons geweest; ons internationale R&D-centrum in Enschede ontwikkelt en test banden die regelmatig internationale tests winnen. 

Uitbreiding

De funderingen voor toekomstige groei zijn gelegd. We hebben de allerlaatste productietechnieken in onze fabriek in Enschede toegepast, nauwer samengewerkt met autofabrikanten, een nieuw kantoor in Frankfurt geopend en onze productiecapaciteit in Hongarije uitgebreid. Door vanuit strategische posities dicht bij onze partners in Europa te werken, trachten we de komende jaren nog beter in te springen op de behoeften van de automarkt.