Wanneer moet ik mijn banden vervangen? | Vredestein
Bandenvervangen vervangen

Wanneer moet ik mijn banden vervangen?

Het is verstandig om banden regelmatig te laten controleren door uw bandenspecialist. Door ze regelmatig te controleren kunnen defecten vroegtijdig geconstateerd worden en daardoor kan de levensduur van de banden verlengd worden en eventuele gevaarlijke situaties beperkt blijven.

  • Dit zijn de vijf belangrijkste redenen voor een regelmatige controle:

  • 1

    Lekke band

    Moderne autobanden beschikken over veel soorten bescherming tegen lekken. Als u toch nog een lekke band krijgt, moet u snel stoppen en de band vervangen. Een lekke band moet altijd van de velg worden gehaald en op verdere beschadiging worden gecontroleerd. Als de band moet/kan worden gerepareerd, dient dit zo snel mogelijk te gebeuren om verdere interne schade te voorkomen. De persoon die de reparatie uitvoert of daartoe opdracht geeft, is verantwoordelijk voor het resultaat. Daarom is het belangrijk dat reparaties door erkende professionals worden gedaan. Gezien de zeer grote krachten die ontstaan tijdens het rijden bij hoge snelheden, raden wij de reparatie van banden met snelheidsindex W, Y en (Y) af.

  • 2

    Slijtage tot aan het wettelijke minimum

    Hoewel de wettelijke minimum profieldiepte in Europa 1,6 mm is, adviseren wij u om uw banden bij een diepte van 2 mm of minder te laten vervangen. De profielgroeven op een band hebben een slijtage-indicator (TWI). Wanneer het profiel van de band tot aan deze indicators is afgesleten, heeft de band de wettelijke minimum profieldiepte bereikt.

     

    Omdat rekening moet worden gehouden met het weer, is de slijtagelimiet voor winterbanden op 4 mm vastgesteld. Winterbanden met minder dan 4 mm profieldiepte zijn in principe geen winterbanden meer. In sommige landen is dit ook bij wet vastgelegd. Naast de slijtage-indicator hebben winterbanden ook een winterslijtage-indicator (WWI) met een hoogte van 4 mm die de limiet voor winteromstandigheden aanduidt.

  • 3

    Ouderdom

    Autobanden zijn samengesteld uit verschillende rubberen onderdelen. Elk daarvan is onderhevig aan een bepaalde veroudering. De mate waarin een band veroudert, hangt van verschillende factoren af, zoals het aantal gereden kilometers per jaar, de frequentie en gebruiksduur (bv. dagelijks of een paar keer per jaar), de gereden snelheid en hoe vaak de bandenspanning wordt gecontroleerd. Weersomstandigheden, bandbelasting (d.w.z. normale belasting of maximale belasting) en de manier waarop een band wordt opgeslagen wanneer deze niet wordt gebruikt, zijn allemaal factoren die op het verouderingsproces van invloed zijn.

     

    Door al deze verschillende factoren is het niet mogelijk exact te zeggen hoeveel kilometer een autoband kan worden gebruikt. Onthoud dat hoe ouder de band is, hoe groter de kans is dat deze moet worden vervangen.

     

    Voor een zo lang mogelijke levensduur bevelen wij aan om uw banden af en toe door een bandenspecialist laat controleren, afgezien van de maandelijkse controle die u zelf doet. Als na zes jaar de minimum profieldiepte nog niet is bereikt, adviseren wij de banden ten minste eenmaal per jaar door een bandenspecialist te laten controleren.

     

    Let op: zorg ervoor dat extra aandacht wordt besteed aan banden op voertuigen zoals aanhangwagens, caravans, campers, boottrailers en paardentrailers. Omdat banden in deze toepassingen slechts van tijd tot tijd worden gebruikt en tijdens gebruik constant aan een maximumbelasting worden onderworpen, kunnen ze sneller verouderen.

  • 4

    Beschadiging

    Bepaalde externe factoren kunnen banden beschadigen, bv. scherpe voorwerpen zoals spijkers en schroeven of stoepranden en andere obstakels. Als het karkas van de band zichtbaar is beschadigd, moet de band worden vervangen. Laat in geval van twijfel banden altijd door een bandenspecialist beoordelen.

  • 5

    Ongelijke slijtage

    Aan ongelijke of onregelmatige slijtage kunnen meerdere verschillende oorzaken ten grondslag liggen. Het profiel van een band moet over de breedte van de ene schouder naar de andere gelijkmatig slijten. Slijtage rond de omtrek van de band moet ook regelmatig zijn. Als de band meer aan de binnen- of buitenschouder slijt, kan dit op een probleem met de ophanging van de auto duiden, of betekenen dat de uitlijning niet goed is. Als de oorzaak in een vroeg stadium wordt vastgesteld en verholpen, kan de band worden behouden. Ongelijke slijtage over de totale omtrek van het profiel kan een teken van versleten schokdempers zijn.

    Afgezien van deze defecten zijn bepaalde soorten auto's erg gevoelig voor ongelijke slijtage. Auto's met voorwielaandrijving zijn in het algemeen gevoeliger voor ongelijke slijtage op de achteras en auto's met achterwielaandrijving op de vooras. Om ongelijke slijtage rond de omtrek van het bandprofiel te voorkomen, bevelen wij aan dat u uw banden regelmatig (ca. elke 7.500–10.000 kilometer) vervangt, van voor naar achter en vice versa.