
Vredesteins rijke verleden
Vredestein is er trots op een van de oudste bandenfabrikanten ter wereld te zijn, met een geschiedenis die meer dan 100 jaar terug gaat.
Innovatie is vooruitkijken
Rubber zit al sinds het begin van de 20e eeuw in ons bloed en is net als innovatie een bouwsteen van ons DNA. Dit heeft ons gemaakt tot wat we vandaag de dag zijn: een toonaangevende Europese fabrikant van eersteklas banden.
Meer dan een eeuw aan topprestaties: Vredesteins rijke verleden
Vredestein is er trots op een van de oudste bandenfabrikanten ter wereld te zijn, met een geschiedenis die meer dan 100 jaar terug gaat.
1908
Emile Louis Constant Schiff koopt de maatschappij Guttapercha Delft (Nederland).
1909
Het bedrijf verhuist naar Loosduinen en verandert zijn naam in N.V. Rubberfabriek Vredestein.
1910
Vredestein fabriceert zijn eerste fietsband.
1912
Vredestein fabriceert zijn eerste band voor personenwagens.
1934
Oprichting van de fietsbandenfabriek in Doetinchem.
1947
N.V. De Nederlandsch-Amerikaansche autobandenfabriek Vredestein wordt in Enschede opgericht samen met B. F. Goodrich.
1952
Vredestein brengt de Profilux op de markt, de eerste zelf ontworpen band voor personenwagens.
1955
Vredestein is een van de eerste fabrikanten in Europa die tubeless-banden produceert: de Profilux-tubeless.
1962
Fusie met N.V. Rubberfabrieken Havea Raalte.
1965
Introductie van de eerste Vredestein-winterband voor personenwagens, de M&S 187.
1966
Vredestein presenteert zijn eigen radiaalband met textielgordel voor personenwagens, de Sprint.
1972
De Sprint Steel, de eerste radiaalband met staalgordel, komt op de markt.
1978
Vredestein introduceert de eerste reflecterende fietsband.
1979
Introductie van de Space Master, een uniek concept met opvouwbare reserveband voor personenwagens.
1979
Introductie van de Vredestein Snow+: deze winterband voor personenwagens verwerft al snel een uitstekende reputatie en is de basis van Vredesteins positie als toonaangevend merk voor winterbanden.
1991
Introductie van Quatrac, Vredesteins eerste allseason-band voor personenwagens.
1993
Introductie van de raceband Vredestein Fortezza waarmee Leontien Zijlaard-van Moorsel meteen het WK wielrennen wint.
1995
Introductie van de Snowtrac, de eerste winterband met hoogsilicatechnologie.
1996
Vredestein introduceert de Wintrac, een winterband voor personenwagens die voor hoge snelheden geschikt is.
1997
Introductie van de Traxion/Traxion+, de eerste 65-70-serie tractorbanden.
1997
Vredestein start een samenwerkingsverband met de Italiaanse ontwerper Giugiaro.
1999
Introductie van de Flotation Pro, de eerste radiaalband voor werktuigen.
1999
Introductie van de Sportrac, de eerste band ter wereld die door de Italiaanse auto-ontwerper Giugiaro is ontworpen.
2001
Vredestein presenteert de Sprint Classic, een band voor klassieke auto's.
2004
Olympisch goud op de weg (tijdrit) voor Leontien Zijlaard-van Moorsel op Fortezza Pro TriComp-banden.
2004
Introductie van de eerste Vredestein-autoband met snelheidsindex Y voor snelheden boven de 270 km/h.
2005
Introductie van de Wintrac xtreme, de eerste hoogwaardige winterband met de snelheidsindex W. Vredestein is het eerste merk ter wereld dat dit type product introduceert.
2006
Vredestein presenteert een unieke ultrahoogwaardige band voor personenwagens, de Ultrac Sessanta.
2006
Grote successen in de Tour de France door Cadel Evans en Robbie McEwen die op Vredestein Fortezza-banden rijden.
2007
Jakob Fuglsang wordt wereldkampioen mountainbiken op Vredestein Black Panther-banden.
2007
De Quatrac 3 is de eerste allseason-band met RunFlat-technologie. Vredestein is het eerste merk ter wereld dat dit type product introduceert.
2009
Vredestein wordt overgenomen door internationale bandenfabrikant Apollo Tyres Ltd.
2012
Uitbreiding van de productiecapaciteit voor landbouwbanden. De reden hiervoor is de snel toenemende vraag naar Vredestein-banden voor de landbouw vanuit de OE en aftermarket.
2013
‘Air Master by Vredestein’ – Vredestein ontwikkelt samen met een bekende Duitse autofabrikant een unieke uitvouwbare voorspoiler voor premium sportwagens. Vredestein is het eerste merk ter wereld dat dit type product introduceert.
2013
Introductie van de eerste band voor een oogstmachine met Vredestein F+-technologie (IF), de Traxion Cereall.
2013
De Wintrac xtreme S met snelheidsindex Y voor snelheden tot 300 km/h wordt geïntroduceerd.
2014
Introductie van de Quatrac 5, de eerste allseason-band met de snelheidsindex Y. Vredestein is het eerste merk ter wereld dat dit type product introduceert.
2014
De fabriek in Enschede wordt met een nieuwe tandemmixer geüpgraded.
2015
Vredestein introduceert de Traxion Harvest, een nieuwe bandenlijn voor oogstmachines.
2015
Introductie van nieuwe agro-industriële banden voor telescopische laders en agro-industriële toepassingen, de Traxion Versa en Endurion.
2015
Vredestein Traxion+ en TraxionXXL worden na uitgebreid testen door het Duitse onderzoeksinstituut DLG goedgekeurd.
2015
‘Air Master by Vredestein’ ontvangt internationale erkenning in de vorm van een prestigieuze DKG-productprijs tijdens de Internationale Rubberconferentie.
2016
Opening van een R&D-centrum in Frankfurt dat zich toelegt op de OEM en een verdriedubbeling van de investering in R&D.
2017
Opening van een nieuwe productiefaciliteit in Hongarije.
Unieke positie in banden voor klassieke auto's
Moderne technologie en klassiek ontwerp zijn belangrijke eigenschappen van de banden die Vredestein voor de groeiende klassieke-automarkt heeft ontwikkeld. Dankzij het Vredestein Classic-programma nemen wij in dit segment een unieke positie in. Met onze Tyre Selector kan voor elke klassieke auto of moderne klassieker snel de juiste band worden gevonden.
Indrukwekkend productaanbod
Na met fietsbanden te zijn gestart, heeft ons aanbod zich met de jaren enorm uitgebreid, met een indrukwekkend assortiment premiumbanden voor personenwagens en voor landbouw- en industriesectoren.
Europees
Als fabrikant van premiumbanden in het hart van Europa, zijn we in een unieke positie om in te zien wat de markt nodig heeft. Innovatie is altijd een belangrijk concept voor ons geweest; ons internationale R&D-centrum in Enschede ontwikkelt en test banden die regelmatig internationale tests winnen.
Uitbreiding
De funderingen voor toekomstige groei zijn gelegd. We hebben de allerlaatste productietechnieken in onze fabriek in Enschede toegepast, nauwer samengewerkt met autofabrikanten, een nieuw kantoor in Frankfurt geopend en onze productiecapaciteit in Hongarije uitgebreid. Door vanuit strategische posities dicht bij onze partners in Europa te werken, trachten we de komende jaren nog beter in te springen op de behoeften van de automarkt.